Sista skoldagarna av fjällblocket och påsklov

De två sista dagarna innan vi gick på påsklov spenderades med bas i Abisko. Första dagen blåste det en hel del och vi var rätt trötta efter turen, så vi packade om oss själva och bilarna. Det är mycket grejer att hålla reda på när man är nästan 20 pers som är iväg i fem veckor och ska ha all utrustning med kan jag lova! Pulkor, skidor, mat, väskor, ryggsäckar, skacklar, sovsäckar, drybags, tält, stighudar, kastruller och termosar om vartannat, och vissa grejer ska man ha idag och andra ska hängas upp på tork medans vissa grejer ska skickas med hem till Kronoby. Andra dagen hade vi tänkt att ta en liten lagom lång tur upp till en våffelstuga i Låktatjåkka, men när vi till slut kommit iväg och var på väg upp tröt motivationen och vädret drog ihop sig så vi vände och åkte ner igen. Ingen rejäl tur precis men mysigt att vara ute och gå lite i alla fall ;)
 
Anna och Sandra vid vändpunkten för dagen, halvvägs till våffelstugan. Glada ändå!
 
På kvällen var våra tältnätter slut, för då fick vi sova inomhus! De flesta skulle ju köra tillbaka till Kronoby dagen därpå så för att få utvilade och glada chaufförer bodde vi en natt på Abisko Mountain Lodge i supersmå men väldigt mysiga stugor. Badade bastu på eftermiddagen och åt gemensam middag på kvällen, väldigt mysigt!
 
Anna, Jimmy och jag stannade kvar i Abisko för att spendera lovet där uppe. Vi for till Kebnekaise för att vara med som funktionärer under Keb Classic som gick från fjällstationen där hela helgen. Det var verkligen en helt fantastisk upplevelse! Jag har aldrig varit med under det evenemanget tidigare, men det var kul att träffa lite folk och se hur det går till. Kan rekommenderas :) Som tack för hjälpen fick vi boende och mat på stationen några dagar efteråt också, och vädret var inget pangväder så vi tog det jättelugnt (hade ju lärt oss någonting av sportlovet) och bara läste en massa böcker, pratade och träffade några NFGare som hade sin praktik där då. Det var verkligen mysigt att bara hänga där.
 
Starten av Keb Classic
 
Jag fick vara funktionär på Kaipak vid firningsmomentet en av dagarna
 
 
 
 
Efter Keb Classic åkte jag till vår stuga i Grövelsjön över påskdagarna för att vara med familjen lite också, innan jag kom tillbaka till Abisko för att åka med Anna och Jimmy tillbaka till Kronoby.
 
Kajsa var glad att vara i fjällen...
 
 ...Men det är ju tröttsamt också
 
Gjorde ett par toppturer också, men det var ingen snö längre ner i dalen eftersom det var så långt söderut så vi fick kämpa genom skog en bit först
 
Och i och med återkomsten till Kronoby var NFLs fjällblock slut. Jag har lärt mig så himla mycket om fjällen, laviner, skidåkning och hur vi fungerar som grupp, men vill inget hellre än att lära mig ännu mer. Känns också som en oerhörd lyx att ha fått ha några av Sveriges vackraste berg runt husknuten i nio veckors tid, att få åka så mycket skidor och lära mig av så duktiga människor som jag har runt omkring mig här.
Det är jag väldigt, väldigt tacksam för.
 

Kommentera här: