Long time no see & sommaren 2017

Tjenixeeen! Det dog ju ut lite med skrivandet där i våras ja 0:) Tänkte dra en liten recap för vad som hänt i mitt friluftsliv sedan sist, med början i min sommar i det här inlägget, för att sedan förhoppningsvis uppdatera lite mer regelbundet.
 
"Inför specen" som var typ det sista vi hade på schemat innan vi gick på sommarlov i somras spenderades i Kustavi i södra Finland. Vi hade basecamp på en supermysig liten camping där, så väldigt bekvämt blev det med tillgång till kokplatta, vatten, dusch och toa :) Dagarna spenderades i kajaken för oss paddelspeccare, vi gjorde lite vattenvaneövningar, övade teknik, rollar och navigering, och på klippan för klättrarna. En dag fick alla "byta", så klättrarna höll en dags klätterkurs för oss paddlade och vice versa. Det var skoj, då fick vi lära oss att ta oss ur system, repklättra och fira förbi knut vilket var superkul att lära sig.
 
 
Sommaren spenderades sedan lite varstans, bland annat på Keb i tre veckor för praktik. Det var väldigt nervöst att åka dit och jag frågade mig många gånger varför jag utsätter mig för det, då jag tycker att det kan vara rätt svårt att träffa mycket nytt folk på samma gång, och att dessutom "guida" vilket jag aldrig gjort förut gjorde att det var lite nervöst i början. Hjälpte ju inte heller att jag på första toppturen lyckades slänga staven i bäcken så jag var tvungen att försöka fiska upp den genom snötäcket på vägen hem igen, hehe. Riktigt nybörjar-praktikantmisstag, men det var en bra isbrytare för både gästerna och mig i alla fall ;) En dag fick jag också följa med över till Nordtoppen, vilket var en superhäftig upplevelse, kanske mest för att vi hade så otroligt fint väder! Det var nog en av sommarens bästa dagar, bild nr 2 här nedanför är från den dagen. Jag fick verkligen uppleva alla sorters väder – första dagen var det snöstorm så man nästan trillade omkull i vindbyarna över Björlings glaciär, och några dagar senare gick jag upp i linne hela vägen. Min nervositet släppte snabbt, för alla var superschyssta och guiderna tog väldigt bra hand om mig. Med lite fler turer i ryggsäcken och inga fler stavar slängda i bäcken fick jag ta mer ansvar och prova på att guida själv vilket var superkul och jag är övertygad om att jag fick med mycket värdefull kunskap under de veckorna. Det kändes tråkigt när jag skulle åka därifrån och det är väl ett betyg så gott som något! =)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I mitten av augusti var det dags för skolan att börja igen efter ungefär ett helt sommarlov av längtan :) Fem dagar spenderades i Kronoby med examensgenomgång och -planering och lite introgrejer med nya NFL. Känndes knas att vara NFG i början, förra året tycke man ju att NFGarna kunde allt men nu inser man att det kanse ändå inte var så! ;) Sen drog vi iväg på spec!
 

Kommentera här: